Hva kjennetegner de lederne som fungerer godt i bransjer og selskaper som gjennomgår store endringer?
Orion Search har snakket med et stort antall ledere som har lyktes med omstillingsprosesser, og vi ser særlig fire viktige egenskaper som kjennetegner den gode «endringslederen»:
Det er viktigere å gjøre de riktige tingene, enn å gjøre tingene helt riktig. For at en leder skal få tid til å lede må de de riktige oppgavene prioriteres. Blir lederen for detaljorientert vil tiden gå med til nettopp detaljer, og lederen vil etter hvert miste oversikten og blikket for de styrende faktorene i omstillingsprosessen.
«For at en leder skal få tid til å lede må de de riktige oppgavene prioriteres»
En av lederens viktigste roller når bransjen utsettes for store endringer, er å identifisere utfordringer og muligheter, og å sikre at selskapet har en strategi som gjør at man lykkes. Da kan man ikke grave seg ned i detaljer og drift.
Endringslederen har gjerne et sterkt ønske om å påvirke og ha innflytelse. For å skape og drive endring er det viktig med genuint engasjement. Uten dette blir lederen fort anonym og utydelig, og kan dermed miste gjennomslagskraft.
For å få teamet med seg i endringsprosessen, må lederen være klar og tydelig og skape entusiasme rundt det som skal skje med bedriften. Først da kan ressursene i hver enkelt medarbeider mobiliseres, og bidra til en tro på selskapets planer både hos kunder og leverandører.
Der man tidligere la tre- til femårsplaner, er det nå mer vanlig med seks- til tolvmånedersplaner, eller rullerende strategier og planer. Tiden fra en strategi er lagt til den er satt ut i livet har blitt dramatisk kortere, og det er et kontinuerlig behov for å utvikle og iverksette nye endringer. Dette krever selvsagt gode analyser og planer, men også besluttsomhet og risikovillighet.
«Det er et kontinuerlig behov for å utvikle og iverksette nye endringer»
Orions funn indikerer at gode endringsledere tør å ta beslutninger, og klarer å agere selv om omgivelsene og beslutningsgrunnlaget er usikkert.
Gode endringsledere er på konstant jakt etter forbedring og utvikling. De er aldri fornøyd, og vil stadig identifisere nye muligheter, produktområder eller forbedringer som bedriften kan hente inntekter fra. Dette er en av de sentrale egenskapene hos ledere som lykkes med endringsledelse.
Årsaken til at mange bedrifter mislykkes handler om at selskapet og lederen ikke lykkes med å forstå endringene som rammer bedriften, og ikke har skapt en kultur for stadig endring.
Orion har fått mange innspill i samtalene med gode omstillingsledere. I tillegg til de fire hovedpunktene nevnt over, trekkes blant annet disse punktene frem.