Har du vært i situasjonen hvor du har skullet forberede deg til jobbintervju? Da har du sikkert funnet mange råd – noen gode og noen dårlige. Her får du et supert tips du mest sannsynlig ikke har lest noen andre steder, og som vi mener kan bidra til at du får drømmejobben.

Kanskje du har googlet frem noen velmenende tips som fokuserer på hvordan du kan fremstå mest mulig perfekt i forhold til den stillingen du søker på? Du har kanskje lest at når spørsmålet om utviklingsområder kommer, så skal du si at du kan være litt utålmodig, at du kan bli litt for oppslukt i jobben og at det kan gå utover privatlivet, at du kan være litt for perfeksjonistisk, og at du kan sette litt for høye krav til deg selv?

Å lære av sine feil

Når man intervjuer mellom 200 og 400 personer i året, som mange rekrutterere gjør, så vil man helst høre færrest mulig klisjeer. I artikkelen «Som hodejeger ser jeg etter disse egenskapene hos kandidatene» uttaler partner Trond Rønningen i Orion Search at han alltid ser etter faktorer som Stabilitet, Motivasjon og Hel ved. Hel ved definerer han som å være troverdig, ekte, pålitelig og med god selvinnsikt.

Hvordan skal jeg klare å få frem at jeg er troverdig, ekte og har god selvinnsikt?

Svaret på dette kan overraske mange: Du må tørre å snakke om det du ikke er god til. Fortelle om situasjoner du har taklet dårlig og hva du har lært av dem, og om hva som gjør deg usikker.

Troverdighet øker sjansene dine

Dette bør du ikke kaste deg ut i uten å forberede deg. Sett deg ned med de som kjenner deg best og få en usminket tilbakemelding. Tenk gjennom om du er bevisst på dette og hva du gjør for å forbedre deg.

Tenk også gjennom hva den nye lederen din kan gjøre for å trigge dine positive sider og for å redusere effekten av de negative. Ved å være bevisst at utpregede sterke egenskaper nesten alltid drar med seg en negativ «hale» kan det bli lettere å identifisere disse sidene.

Skriv ned disse sidene, og tenk gjennom hva du selv kan gjøre og hvordan andre kan hjelpe deg med å utvikle deg positivt.

Når man står igjen med de beste i en rekrutteringsprosess, er det nesten alltid de som mest troverdig tør å snakke om det de ikke er gode til som får jobben. Det er ikke så lett å gjøre det, og det er nettopp derfor det er viktig at du forbereder deg godt. Da stiller du atskillig sterkere neste gang du skal på jobbintervju.

Flere tips som gjør deg godt forberedt deg til jobbintervjuet:

  • Øv deg på å presentere CV-en din på 5 minutter
  • Tenk gjennom om du har noen relevante suksesshistorier. Hvorfor lyktes du? Hva helt konkret gjorde du?
  • Les grundig gjennom bedriftens hjemmeside og resultatene på for eksempel Proff.no
  • Les nøye gjennom arbeidsoppgaver i annonsen
  • Vis at du har forstått rollen ved å forberede noen relevante spørsmål
  • Tenk gjennom hva som motiverer deg ved stillingen
  • Tenk gjennom hvilke type ledere som får frem det beste i deg
  • Forbered deg på å kunne oppgi referanser fra alle tidligere stillinger